Seher Sener

Ik werk al vijf jaar in het speciaal onderwijs. Mijn grootste drijfveer om te werken in het speciaal onderwijs is dat deze leerlingen bijzonder zijn. Het is interessant om te achterhalen hoe zij denken en leren, dat maakt het werken in het speciaal onderwijs zo uitdagend. Daarnaast hebben zij individuele onderwijsbehoeften die weer verschillend zijn van elkaar. Op de groepen moet hier ook rekening mee gehouden worden. Maar wanneer je ziet dat dit mooie resultaten geeft is het erg bijzonder. En ik vind dat er mensen moeten zijn voor deze doelgroep om ze optimaal te onderwijzen en hen ook de vaardigheden aan te leren die zij nodig hebben om deel te nemen aan de maatschappij.

Wat heb je hiervoor gedaan?

Hiervoor werkte ik in de zorg, maar wel met een been in het onderwijs. Ik werkte als SJSO begeleider voor Cordaan. Ik werd ingezet om leerlingen individueel te begeleiden in het speciaal onderwijs. Denk hierbij aan het ondersteunen van vaardigheden en met het omgaan van complex gedrag wanneer een leerling niet optimaal kon profiteren van het onderwijs.

Wat zijn jouw beweegredenen geweest om voor het speciaal onderwijs te kiezen?

Ik werk al vijf jaar in het speciaal onderwijs. Mijn grootste drijfveer om te werken in het speciaal onderwijs is dat deze leerlingen bijzonder zijn. Het is interessant om te achterhalen hoe zij denken en leren, dat maakt het werken in het speciaal onderwijs zo uitdagend. Daarnaast hebben zij individuele onderwijsbehoeften die weer verschillend zijn van elkaar. Op de groepen moet hier ook rekening mee gehouden worden. Maar wanneer je ziet dat dit mooie resultaten geeft is het erg bijzonder. En ik vind dat er mensen moeten zijn voor deze doelgroep om ze optimaal te onderwijzen en hen ook de vaardigheden aan te leren die zij nodig hebben om deel te nemen aan de maatschappij.

Wanneer je uiteindelijk ervaart dat je kan aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen dan is dit het allemaal waard!

Seher werkt sinds 2021 als Zij-instromer op VSO Alphons Laudy

Hoe ben je bij Stichting Kolom terechtgekomen?

Tijdens mijn opleiding Social Work had ik een stageplek nodig en solliciteerde ik bij Cordaan op de zorgonderwijsgroepen (ook op de Alphons Laudy VSO). Zo ben ik binnen Stichting Kolom blijven hangen, wel via een andere werkgever dus.

Hoe vind je het tot nu toe in het onderwijs?

Erg leuk, uitdagend en inspirerend. Soms ook wel moeilijk en te veel. Met moeilijk en te veel bedoel ik alle leerlingzaken, vooral wanneer het leerproces moeizamer verloopt dan verwacht. Dat vraagt van een leerkracht om te anticiperen op de situatie en om te denken om achter bepaald gedrag te komen. Waarom doet een leerling bijvoorbeeld zo? Dit vraagt in de meeste situaties extra veel energie en tijd. Maar wanneer je uiteindelijk ervaart dat je kan aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen dan is dit het allemaal waard!


Als Zij-instromer heb je een frisse blik op het onderwijs, wat draag jij persoonlijk bij aan Stichting Kolom?

Een kritische houding naar jezelf toe. Altijd blijven vragen: hoe maak ik het onderwijs leuk voor het kind? En hoe zorg ik er voor dat de leerlingen met plezier naar school komen. Daarnaast doe ik mijn uiterste best om iedere leerling zichzelf gezien te laten voelen en dat er een veilig klimaat is binnen de klas. Het allerbelangrijkste voor mij is dat een leerling met een glimlach op school kan komen en ook weer met een glimlach naar huis kan gaan. Daarnaast vind ik het belangrijk dat leerlingen intrinsieke motivatie hebben in plaats van doen voor de juf of de beloning. Tuurlijk zijn dat handige tools die een extra duw in de rug kunnen geven maar de leerling moet niet daarin afhankelijk worden. Verder beschik ik over persoonlijke normen en waarden waarin respect voor elkaar heel belangrijk is. Elkaar helpen en er zijn voor elkaar is belangrijk.

Wat biedt Stichting Kolom jou?

Een fijne en veilige werkomgeving waarin leerkrachten worden gewaardeerd en gehoord.

Welke eigenschappen zijn volgens jou noodzakelijk om in het onderwijs te werken?

De leerlingen hebben een leerkracht nodig die geduldig, duidelijk en consequent is. Iemand die er voor de leerling is en veel waarde hecht aan autonomie, competentie en de relatie tussen de leerlingen maar wel met een vleugje humor 🙂

Waar moest je het meeste aan wennen?

Ik moest wennen aan het klassenmanagement en de gehele verantwoordelijkheid die je draagt over een groep. Leerlingzaken, oudergesprekken, overleggen, werkjes, feestdagen, vakken, roosters etc. Alles eigenlijk! Een agenda helpt daar enorm bij zodat niks overlapt 🙂

Enthousiast geworden?

Ben jij enthousiast na het lezen van Seher haar verhaal en wil je zelf ook graag aan de slag bij Stichting Kolom? Ontdek onze vacatures of kom eens langs bij een van onze scholen. Je kunt ook je (open) sollicitatie online versturen, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.